Reis naar Berlijn in 2013

Van vrijdagmorgen 13 september tot en met maandag 16 september hebben we met een groep van 20 mensen uit Vollenhove de stad Berlijn bezocht. Echte cultuurliefhebbers, dus weinig pauzes, flink doorstappen en uiteraard heel weinig alcohol. We waren eerder samen in Rome, Wenen en München.

Op deze website vind je het programma, de reisgegevens en wat sfeerimpressies.

We reisden per luxe touringcar - uitsluitend voor ons gezelschap - van Noorden Reizen uit Coevorden, met vertrek en aankomst bij de Burght in Vollenhove. Het eerste stuk werden we gereden door Lammie Vredeveld, vanaf Coevorden door Henri Vredeveld. We hadden zelf hapjes en drankjes meegenomen, die doorlopend werden geserveerd. En er was uiteraard volop ruimte in de bus om een praatje met deze en gene te maken!

In de middeleeuwse stad Goslar in de Harz, op de werelderfgoed lijst van de Unesco vanwege het grote aantal vakwerkhuizen, maakten we een grote tussenstop. Jammer genoeg hadden we op het laatste stuk rond Berlijn wat files zodat we pas rond half zeven het hotel in Zossen bereikten. Adres: hotel Weisser Schwan, Bahnhofstrasse 12, Zossen

In de biertuin was al gedekt voor de besproken maaltijd (iedereen had vooraf gekozen uit 3 gerechten), maar na wat gedronken te hebben konden we toch binnen eten. Het werd weer gezellig! Voor het verslag van zaterdag of zondag kun je hieronder klikken.

We gingen per bus naar S-bahnstation Blankenfelde, 18 km en 25 minuten vanaf het hotel. Op een 'kleingruppenkarte' kon je snel (30 minuten) en voordelig (nog geen 3 euro pp) naar het centrum. Terug stond keurig op tijd de bus met Henri weer op ons te wachten. De zaterdagavond in het hotel was erg gezellig - we zaten nu in het restaurant - en de Jägermeister stond koud. De serveerster had geen stem meer maar bleef gewoon doorschenken. Voor de zondagavond hadden we weer voor het diner in het hotel gereserveerd, en de kok overtrof zichzelf met o.a. een lekkere combinatie van zalm en spinazie. De uitbater moest halverwege de avond naar een tankstation voor extra Jägermeister...

Op maandagmorgen vertrokken we om half negen vanaf het hotel en reden we in een uur naar Park Sanssouci in Potsdam. Daar wandelden we door een deel van het park en bekeken een aantal gebouwen. Na een sanitaire stop in het bezoekerscentrum klommen we weer in de bus voor de lange terugreis. Helaas konden we de voorgenomen stop in Hameln niet maken maar bleef het bij een snelle hap in een Raststätte en tot slot bij Mcdonald's in Emsbühren. Om acht uur waren we weer thuis.

Wil je weten waar we wanneer precies waren? Volg dan onze sporen op Google Earth.