dag 12/13 - 16/17 november: Nha Trang

De volgende dag was het vertrek al weer om 8 uur. In plaats van een stop bij de plaatselijke chamtorens, die we de vorige dag al in de verte hadden zien liggen, werd er gestopt bij een militaire begraafplaats, vlak buiten het centrum. We slopen weg bij het langdradige verhaal van de Vietnamese staatsgids en klommen over het hek naar de naastliggende - maar afgesloten - burgerbegraafplaats om iets van de gewone Vietnamese grafcultuur te zien. We stopten onderweg bij een fabriekje waar ze vissaus maken: vreselijke geur, weinig spectaculairs te zien. Verderop was een vissersplaatsje, de bootjes lagen op de rede en in ronde tonnen bracht men de vis aan land. Helaas waren we te veraf om er heen te lopen! De middagpauze was in een restaurant op de rotskust, met een mooi uitzicht over zee. Het was een lange stop, zodat we via een pad naar de zee konden afdalen, en daar op de rotsen konden zonnen - of zwemmen zoals een enkeling deed.

Na de middag - het was toen nog mooi weer - gingen we door naar Nha Trang (Capitool: blz 108-113), een ideale plaats voor strandliefhebbers - als het goed weer is, maar wij hadden alleen regen.  Aan het begin van de stad stopten we bij een soort visserswijk. Een snoepverkoper liet ons zien welk bijzonder snoep (een soort kneedgum) hij had.

Hotel: Kim Hoang Long Hotel, 146 H¨ng Vuong, tel. +84 58 3525 686 (**, 40 kamers, airco, kluis, wifi, erg kleine lobby, wij hadden kleine kamers en in de badkamer stonk het - tot we de ventilator uitdeden. Douche zonder bak, dus kletsnatte boel). Ontbijt in de garage, waarbij de bestelde gerechten van de overkant gehaald worden. Een beetje primitief.

Met de groep gingen we - in het donker - eerst weer even de omgeving van het hotel verkennen, waarbij we eindigden bij strandtent annex brouwerij Louisiane. Daar gingen we maar niet eten, we gingen het strand nog wat verkennen, liepen over de (kleine) markt en vonden uiteindelijk Little Italy, een klein maar gezellig restaurantje met heel vriendelijke bediening en aten daar lekker. De tweede avond aten we iets verderop in dezelfde straat, bij Truc Linh 3.

De volgende dag gingen wij fietsen, terwijl Jan en Tonnie het strand gingen verkennen. In de stad zijn enkele toeristische attracties, zoals de kathedraal (niet bekeken), de Long Son Pagoda  op ongeveer 1 km en de Po Nagar Chamtorens op ongeveer 3 km van het hotel.

De pagode wordt bevolkt door opdringerige 'studenten', die eerst behulpzaam lijken en je zelfs aan de hoofdmonnik voorstellen, je de weg naar boven wijzen (de trap op langs de liggende boedda, en op de top de grote witte Boeddha) maar uiteindelijk willen dat je een setje prentbriefkaarten van ze koopt voor 200.000 VND (8 euro). Een groot verschil met de zeer vriendelijke verkoopsters in de souvenirwinkel bij de chamtorens, die ons zelfs gratis drakenfruit aanboden toen we daar schuilden.

De buiigheid nam behoorlijk toe en ging daarna over in regen. We zijn vervolgens langs de rand van de stad naar de zee gefietst, langs de haven en vervolgens langs de boulevard terug. In Lousiane troffen we Jan en Tonnie en nog enkele anderen van de groep. De sandwiches waren er heerlijk. daarna zijn we nog langs het strand naar het zuiden gefietst, tot aan de kabelbaan naar het pretparkeiland, maar daar was weinig te zien of te beleven. Vanwege de voortdurende regen zijn we toch maar snel weer naar het hotel teruggekeerd.

Long Son Pagoda

Deze boeddistische tempel is gebouwd in 1886 op een kleine heuvel. In 1900 werd de pagode in een storm verwoest en moest worden verplaatst naar de voet van de heuvel. Belangrijkste is een wit standbeeld van Gautama Boeddha op de top van de heuvel, opgericht ter nagedachtenis aan de monniken en nonnen die protesteerden tegen het bewind van de toenmalige president Diem en zich in brand staken en stierven. In 1940 werd de tempel hersteld en uitgebreid. In 1968 werd het ernstig beschadigd in de oorlog. De hoofdingang is versierd met heilige moza´eken van glas en keramiek. Een stenen trap met 152 treden leidt naar het beeld. Vanaf het beeld heb je een aardig uitzicht op de stad Nha Trang. Halverwege de trap kom je langs een enorme liggende Boeddha, en een klokkentoren.

Po Nagar torens

Po Nagar, een tempelcomplex van bakstenen torens uit het Chamtijdperk, is te vinden op de Cu Lao berg, 2 km ten noorden van het centrum van Nha Trang. De torens werden gebouwd gedurende de periode van de 8e tot de 13 eeuw op de plaats van een hindoe pelgrimsoord. Van de acht oorspronkelijke torens bleven er maar vier behouden . De grootste 25 meter hoge vierkante  toren werd in 817 gebouwd ter ere van Po Nagar, godin van de aarde, oftewel godin Uma, de vrouw van Shiva, die de mensen leerde rijst te planten. Een stenen beeld van de godin in het binnenste van de toren is 1,2 m hoog, telt tien handen, elke hand houdt een symbolisch voorwerp dat wijsheid en macht verbeeldt. Men is druk bezig het complex te restaureren. Aan de voet van de heuvel, bij de ingang van het complex, staan de zuilen van wat ooit een meditatiezaal was. Bovenop de heuvel is ook een klein museum.