dag 16 - 20 november: Dalat - Saigon

We vertrokken al om 6.30 uur uit Dalat want het zou een lange dag worden, en de chauffeur wilde de drukte in Saigon voor zijn. We stopten om een uur of negen bij een theeplantage, maar daar werd (nog) niet geplukt: eerst moest er (kunst)mest bij de planten. Wel konden we foto's maken, en een praatje met de pluksters.

We waren een uur eerder dan gepland bij het restaurant waar we zouden lunchen. Dus zijn we maar een eind langs de weg gaan lopen, de gids volgde ons. Zo kwamen we bij een familie die manden aan het maken was. Het was er erg rustig en zeker niet toeristisch: wij waren een bezienswaardigheid, moesten zelfs met vier scooterpubers op de foto. Verderop was langs de rivier een plek waar een soort buitenhuisjes stonden, een overkapping met plek voor wat hangmatten. De laatste stop was bij een brug waar je neerkeek op een drijvend dorp, met weinig activiteit overigens.

Tenslotte kwamen we om een uur of vier in de hectiek van Saigon terecht. Veel snelheid kon de bus daar al niet meer maken. Rond 5 uur waren we in het hotel.

Ho Chi Minh City, vroeger Saigon (Capitool blz 52-83, incl. stratengids), is een miljoenenstad met een belangrijke haven en centrum voor industrie, handel en internationale communicatie. Na de tweedeling van het land in 1954 werd Saigon hoofdstad van de Republiek Vietnam. Na de intocht van de noordelijke legers in april 1975 gaven de revolutionaire autoriteiten de stad de naam Ho Chi Minh City.
Al direct valt op, dat de veelal met fleurig groene bomen geflankeerde straten zijn gevuld met een eindeloze stroom fietsen, brommers en (steeds minder) cyclo's. Om de stad te bekijken kun je het beste wandelen, of een fiets of cyclo huren.

Hotel: Ellyse NGA Khanh Hotel, 100 Ly Tu Trong Street District 1, tel. +84 8 38 23 26 93: **, in District 1 bij de Ben Thanh Market, gratis wifi, airco, douche in bad, prachtige locatie, schoon en gastvrij, prima ontbijt (van de kaart)- maar slechts enkele kamers met een raam!

Eten en drinken: in de backpackerswijk Pham Ngu Lao (ook leuke souveniers!).  Lekkere pompoenensoep hadden ze bij Kim Café.

We maakten na het inchecken weer een wandeling met de reisbegeleidster langs de bezienswaardigheden in de buurt: de kathedraal, het postkantoor, het stadhuis, hotel Rex en de markt. het zijn fraaie voorbeelden van Franse architectuur . We eindigden in de Thamstraat bij een restaurantje, waar we nog tweemaal zouden eten. Op de terugweg liepen we nog over de Ben Thanh markt,  maar na de markten in andere steden was dit niet echt bijzonder.