dag 21/22 - 25/26 november: Phnom Penh

Per boot voeren we over de Mekong vanaf het hotel in Chau Doc naar de grens met Cambodja. Na een uur waren we bij de Vietnamese douane, kort daarna bij de Cambodjaanse waar de visaformulieren werden gecontroleerd, en het visum in het paspoort werd afgestempeld. De formaliteiten duurden beide malen zo'n 10 - 20 minuten. Vervolgens kon de boot vol gas verder naar Phnom Penh, dat betekent met een vaartje van een kilometer of dertig per uur. wij zaten op het achterdek, heerlijk in het zonnetje. Onderweg aten we een lunchpakket, want we legden nergens aan. Rond 13 uur waren we in Phnom Penh, waar het gebedel door diverse sjouwers begon. Met een busje reden we naar het hotel, minder dan 500 meter van de kade.

Na de gebruikelijke verkenning van de omgeving met de reisbegeleidster gingen we de stad verder in. We liepen via het fraaie postkantoor naar de tempelheuvel Wat Phnom, die we beklommen. We zagen er veel apen rondscharrelen en zelfs in de telefoondraden klimmen. De markt was niet erg interessant meer voor ons, na zoveel markten in Vietnam te hebben gezien.

Hotel: Dara Reang Sey Hotel, 45E street 118, Corner of street 13, tel. +855 23 428 181 (**, 43 kamers, airco, bad en douche, twee gebouwen met de straat ertussen, centraal gelegen, kleine kamers, vriendelijke staf, goed restaurant)

Eten en drinken: de eerste avond was een restaurant voor de hele groep gereserveerd aan de boulevard. Er trad een danseres op. De tweede avond hebben we in het restaurant van het hotel gegeten, op het terras aan de straat - prima.

De volgende dag gingen we met de bus naar het Tuol Sleng Holocaust Museum (ex-gevangenis S-21, waarvan commandant Duch nu vastzit in Den Haag) en de zgn. ‘Killing Fields’. Indrukwekkend en tegelijkertijd huiveringwekkend. Ondanks dit hadden we het toch niet willen overslaan. In het museum was vooral de getuigenis van ex-gevangene mr. Chum Mey, daar nog vrijwel elke dag aanwezig, erg aangrijpend. In zijn eigen cel demonstreerde hij hoe hij er (over)leefde en werd gemarteld. zie ook de website van de organisatie van slachtoffers, www.ksemksan.org

's Middags bezochten we op eigen gelegenheid het Koninklijk Paleis met de zilveren pagode. We maakten er tientallen foto's, het was zeer de moeite waard.