dag 23-25 = 27-29 november

Siem Reap en Angkor

We vertrokken om 8 uur met de bus naar Siem Reap. Tijdens de busrit zagen we het mooie platteland van Cambodja aan ons voorbij trekken, een comfortabele manier om het dagelijkse leven gade te slaan. Onderweg stopten we eerst bij een veld met lotusbloemen, toen bij een markt even buiten Skuons, het spinnendorp, waar naast grote levende spinnen ook veel fruit werd verkocht. De spinnenteelt is ontstaan in de burgeroorlog, onder het rode Khmerregime toen er weinig voedsel meer was. Een andere stop was bij een dorp waar beeldhouwers werkten aan allerlei witte Bhoeddabeelden. We gingen er een paalwoning binnen, om ook eens een kijkje bij een gewoon gezin te nemen. We lunchten in een prachtig restaurant met terras aan het water. Een laatste stop op het platteland was bij de rijstoogst, en een aantal waterbuffels in een meertje.

We waren al redelijk vroeg in het hotel en kregen er een mooie kamer. Na de gebruikelijke gezamenlijke verkenning van de omgeving streken we neer bij de Blue Pumpkin voor een drankje. Daarna bezochten we de oude markt om nog wat souvenirs te kopen.

Hotel: Reaksmey Chanreas Hotel, 330 Sivatha Road Mondul 1, tel. +855 63 963 557 (vlakbij de oude markt – souvenirs, kamers ruim en schoon, airco, geen haardroger. er bleek een prima beveiligde Wifi verbinding te zijn)

Eten en drinken: Blue Pumpkin, ten noordwesten van de markt Psar Chaa; heerlijke broodjes en fruitshakes.

Siem Reap is uitgangspunt voor één van de hoogtepunten van deze reis: Angkor Wat, de bekendste tempels van de klassieke Khmer-stijl uit de 12e eeuw (zie Capitool, blz 204 e.v.).  We hebben dit immense complex in één dag met de groep verkend, in een bus en deels lopend, onder leiding van een deskundige gids. We bezochten achtereenvolgens Ta Prohm, bekend van de overwoekerende boomwortels, Banteay Srei (helemaal in het noorden), Angkor Wat (6 km van Siem Seap, een aparte tempelstad) en de oude hoofdstad Angkor Tom (met vooral de Bayon, de grote tempel; en het Olifantenterras). Aan het einde van de dag beklommen we nog de tempelheuvel net buiten de poort van Angkor, waar vele toeristen wachtten op het schijnbaar mooie ondergaan van de zon. Je kon er zelfs per olifant de heuvel op. Het uitzicht vonden wij minder mooi dan was beloofd.

De omgeving hebben we de tweede dag verkend, met een tuctuc. Eerst 's morgens met de hele groep, waarbij we richting de haven (en toeristische rondvaarten) werden gereden, terwijl dit niet de bedoeling was. We stopten bij een lokale markt in een klein dorpje, vervolgens bij een veld met lotusbloemen. Bij de haven lieten we snel rechtsomkeert maken en stopten vervolgens bij een schooltje, een weeshuis en gingen toen wat drinken bij een restaurantje waar ook hangmatten hingen voor bezoekers.

's Middags zijn we met Jan en Tonni nog een rit met de tuctuc gaan maken, maar nu na erg veel aandringen het echte platteland op, het grootste deel over hobbelige zandwegen waar de chauffeurs echt hun best moesten doen. daar hebben we veel interessante dingen gezien. Op het laatst gingen we nog even bij de plaatselijke vestiging van Raffles hotels langs, maar dat was niets bijzonders..

's Avonds was het afscheidsdiner voor de groep in de Red Pianobar. Na afloop gingen we nog naar het ons welbekende restaurantje / bar in de Pub Street: 'beer 50 cents, free popcorn'. De cocktails waren hier slechts $ 1.50...