dag 6 - 10 november: Hanoi - Hué

's Morgens konden we op eigen gelegenheid de stad Hanoi verder verkennen. Wij gingen via het meer en de Jadebergtempel naar de Franse wijk, doel was de Opera. Het was slechts een foto op afstand waard. In de straten van deze wijk is het schoner dan in de Oude Wijk, er eten op straat ook veel 'aangekleder' mensen, vermoedelijk personeel van ambassades etc. We zijn vervolgens naar de Ambassadeurspagode gelopen (Capitool: blz 161) en door de winkelstraten terug naar het drukke plein aan het meer, waar we snel nog een wopper bij KFC hebben gehaald.

Ngoc Son Tempel (Den Ngoc Son)

De Jade Berg Tempel staat op een eilandje in het noorden van het Hoan Kiem Meer. Hij dateert uit de Tran-dynastie (1225-1400), maar is meermalen, voor het laatst in 1865, herbouwd. De tempel is gewijd aan generaal Tran Hung Dao, die in de 13e eeuw de Mongolen versloeg, aan de geleerde Van Xuong en aan La To, de beschermheilige van de artsen. De tempel kan worden bereikt door de drievoudige poort (Tam Quan), met daarachter de Penseel Toren (Thap But) en het Schrijf Pad (Dai Nghien). Via de (rode) houten The Huc Brug (Rijzende Zon Brug) uit 1885 komt u bij de eigenlijke tempel.

's Middags pas reden we naar het vliegveld (14.30 uur) en vlogen we naar Hué (vliegveld Phu Bai) met Vietnam Airlines 245. De vlucht duurde anderhalf uur in plaats van de beloofde 50 minuten, vanwege een veel kleiner (propellor)vliegtuig. We kwamen dus in het donker aan bij het hotel, met de bus die we tot Saigon zullen gebruiken.

Hué was tussen 1802 en 1945 de politieke hoofdstad van Vietnam en residentie van de dertien keizers uit de Nguyen-dynastie. De aan de brede Huong Giang (=Parfum) rivier gesitueerde stad geniet traditioneel een reputatie als cultureel, religieus en educatief centrum van Vietnam.

Hotel: Gold Hotel, 28 Ba Trieu, tel +84 5481 4815 (***, gratis draadloos internet, airco,  1 km van citadel, naast bouwplaats, veel verkeerslawaai).

Eten: Mandarin Café is goed en goedkoop, zie Lonely Planet nummer 71. Interessant zijn de foto's gemaakt door de eigenaar, een beroepsfotograaf. We hebben er diverse gekocht. De eerste avond hebben we hier met enkele groepsleden gegeten, de tweede avond - we waren Jan en Tonni kwijt en het regende hard - met zijn tweeën.