Reisverslag

De kerstmarkt bij het RathausVrijdag 21 november

05.00 uur    Vertrek vanaf De Burght, 4 auto`s.

Jan en Tonnie reden met  Mia en Kees als passgiers; Henk en Gerda met Annie, Jenny en Wim; Rein en Ans met Louise en Oscar; Sjako en Ingrid met Willem-Jan en Annelies. Nico en Dineke reden zelf naar Wenen en vertrokken al op donderdagmorgen vroeg, overnachtten bij Stift Melk.

Via Arnhem en Oberhausen reden we naar het vliegveld van Düsseldorf, dat ligt direct aan de snelweg A44. Het was 2 uur 15 minuten rijden, vanaf Oberhausen was er 's morgens al behoorlijk filevorming. Parkeren - na afzetten passagiers en bagage - was op P4 (dus met de Skytrain naar de vertrekhal), en op P24.

De vlucht vertrok zo'n 15 minuten later dan de geplande 8.55 uur, aankomst was dus niet 10.25 uur maar iets later. Het was lang wachten op de bagage maar de gids van Pegasus Incoming stond herkenbaar klaar en we konden direct naar de bus, zo'n 100 meter lopen. Om 11.30 uur waren we in het hotel, waar tot grote verrassing van Jan en Tonnie haar nicht Marry en man John, goede vrienden uit Canada, hen verwelkomden. Ze waren speciaal gekomen om de verjaardag van Jan mee te vieren (22-11).

StephansdomOm even na 12 uur  gingen we al - te voet - naar het centrum (900 meter). Daar komen alle grote winkelstraten bij elkaar op de Stephansplatz, zoals de Kärntenstraat en vooral de Graben.

We bezichtigden eerst de Stephansdom – de bekendste kerk van Wenen, maar konden niet alles zien omdat er een dienst was. Op de Graben stuitten we direct op het uithangbord van de Wiener Stadtbrau en konden de verleiding niet weerstaan. Er bleek een grote maar gezellige kelderruimte, waar we wat aten en dronken. Vlakbij was de uitbundig barokke  Peterskirche die we uitvoerig bekeken van binnen. We kwamen vervolgens langs de kerstmarkten van Am Hof, Freying en gingen uiteindelijk naar het heel sfeervol verlichte Rathauspark. Kou en regen deden ons vluchten naar een goed onderkomen, dat we vonden in het Rathaus waar diverse kinderactiviteiten (workshops) rond Kerstartikelen plaatsvonden en een café was ingericht.

Om 18 uur was er voor ons gereserveerd bij restaurant Wiener Bauernstube, een paar honderd meter vanaf het Rathaus, maar het was nog een eind in de regen. We bleken zo ongeveer de helft van de capaciteit te claimen, zaten in een klein zaaltje aan de straat bij elkaar. Het lukte de koks niet om bij iedereen tegelijk het eten warm op tafel te krijgen. De gevraagde (!) fooi van ober Alexander kon hij dus vergeten. We liepen terug naar het hotel via Burgtheater, Am Hof en Stephansplatz.

Zaterdag 22 november

BelvedereNa een uitvoerig ontbijt vanwege het rijke buffet vertrokken we even na tienen naar de Karlsplatz en omgeving, met de Karlskirche, waar vooral de rijk en fraai beschilderde binnenkant werd bewonderd. Met de glazen lift en vervolgens een paar trappen kon je tot bovenin de koepel komen en daar ook nog naar buiten kijken. Vervolgens liepen we een kwartier naar de hoofdingang van het Belvedère, aten en dronken wat op de kerstmarkt daar en gingen in een sneeuwbui met de tram terug naar het centrum. We stapten een halte te vroeg uit, het was even zoeken naar de ondergrondse en kwamen net op tijd bij de bus die bij het hotel klaar stond. De Nederlandssprekende gids, mevrouw Christ, was al zenuwachtig omdat ze op het afgesproken tijdstip niemand aantrof...

14.00 uur met de bus vanaf het hotel naar kasteel Schönbrunn, onderweg commentaar van de gids. Bij Schönbrunn was het erg koud, wachten tot de gids de kaarten had afgehaald.

Vervolgens kregen we een uitvoerige rondleiding door de fraaie vertrekken van de 19e eeuwse Oostenrijks-Hongaarse keizer Franz Jozef en keizerin Elisabeth (Sissi) van dezelfde gids. Tegen half vijf, het was inmiddels donker en het had gesneeuwd zodat de kerstmarkt voor het verlichte slot er heel feeëriek uitzag, reden we met de bus terug waarbij chauffeur sacha een extra rondje Ringstrasse maakte en we dus ook weer langs Rathaus en Burgtheater kwamen.

Om 18.00 uur gingen we met metro en bus naar  de Passauerhof, een 'heurig' restaurant in de buitenwijk Grinzing. Het was een heel gezellige avond, opgeluisterd door muziek 'op verzoek' van een violist en accordeonist die regelmatig aan tafel langs kwamen. Terug, nog steeds in feestelijke stemming, met de boemeltram 38 en vervolgens nog de ondergrondse. In het hotel de lobby verbouwd voor een drankje op Jan's verjaardag (en zo).

Zondag 23 november

We moesten er op tijd uit om tijdig bij de H. Mis in de Hofburgkapel te zijn, die muzikaal werd opgeluisterd door het Credo van Mozart, met als koor de Wiener Sängerknaben. We hadden geen zichtplaatsen, maar dat het in een kleine loge op de verdieping zou zijn was niet verwacht. Het was er benauwd en warm, konden op een vaag scherm de mis een beetje volgen maar moesten het vooral doen met de geluiden die van beneden opstegen, en van links waar op het koor zowel een orkest als het knapenkoor zaten. Daar konden sommigen nog een glimp van opvangen. Het gebouw was erg statig en groot, onderdeel van het paleis. buiten stonden enkele koorknapen geduldig te poseren voor de vele foto's die vooral Japanners daar maakten.

PeterskircheWe dronken aansluitend koffie in het Hofburg Café waarna we de Hofburg, het keizerlijk paleis, van de buitenkant gingen bekijken en op de Maria Theresienplatz op de kerstmarkt belanden. We gingen toen naar de kerststallententoonstelling in de kelder van de Peterskirche, die dag met als speciaal thema: schnapsvariaties. Nog even door de Stephansdom die nu wel volledig te bekijken was, en toen eten in onze stamkroeg om de hoek: de Wiener Stadtbrau. 's middags terug naar de Hofburg . De Spaanse Hofrijschool bleek geen uitvoeringen te hebben. Bezocht hebben we toen de Silberkammer, het Sisi Museum en de de Kaiserappartementen.

We zijn vervolgens weer naar de kerstmarkt bij het Rathaus gegaan, waar iedereen afzonderlijk een half uur inkopen kon doen. Eten zouden we bij Café Hummel in de wijk Jozefstad, maar daar bleek toch geen plek voor ons en na een fors aantal malen overstappen kwamen we weer uit de ondergrondse op de Stephansplatz met om de hoek de Wiener Stadtbrau....

Om een uur of elf waren we weer bij het hotel, waar we de eetzaal voor ons zelf claimden en nog gezellig nazaten.

Maandag 24 november

Rond half elf gingen we op weg naar het Hundertwasserhaus en de directe omgeving, daarna via tram en ondergrondse naar de Naschmarkt. Daar was het waterkoud en opvallend rustig. Via de ondergrondse traverse liepen we van Karlsplatz naar de opera en gingen in een zijstraat koffie drinken. Gerda en Annie gingen er op uit om nog even Mozartkugeln te kopen en Henk ging kijken hoe het met de besproken rondleiding zat.

Dat bleek in orde te zijn, en kort voor 14.00 uur startte de rondleiding voor onze groep, met een Engelstalige gids, door de Staatsopera. We konden nog een glimp opvangen van de repetitie op het grote podium voor een opera die binnenkort in première gaat. We zagen de ontvangstzalen, zaten in de grote zaal en namen een kijkje op het podium achter de schermen. daar werd hard gewerkt, door zeker een mannetje of twintig, om het juiste decor voor de avondvoorstelling (elke dag een andere!) in orde te krijgen. Na afloop gingen Marry en John naar het vliegveld voor hun vlucht naar Schiphol, en Nico en Dineke vertrokken per auto.

Wiener Stadtbrau in de kelder van ChattanoogaSommigen pikten nog even een kerstmarkt voor de laatste aankopen, anderen gingen direct door de grote winkelstraat naar.... de Wiener Stadbrau voor een goede middagmaaltijd. Even voor vijf waren we bij het hotel om de bagage op te pikken, toen kwam de bus die ons naar het vliegveld bracht. Een beetje primitief vliegveld: inchecken in een terminal aan de overknt van de straat, door de regen terug naar de andere kant. Heel strenge veiligheidscontrole, lang van te voren 'boarden' en met een volgestouwde bus over het platform naar het vliegtuig, door de regen via een onoverdekte trap naar boven.

tot overmaat van ramp bleek de voorruitverwarming kapot en niet te repareren, dus mochten we na een uur er uit, terug met de bus, weer door de veiligheidscheck en toen heeeel lang wachten - terwijl het enige café dicht ging.

De om 19.10 uur geplande terugvlucht Wenen – Düsseldorf, met Air Berlin AB 8813, vertrok uiteindelijk kort na tienen en was rond half twaalf in plaats van 20.40 uur op vliegveld Düsseldorf. Daar kwam de bagage vlot en waren we even na twaalf al op weg naar huis (na betalen van het parkeergeld: 63 euro per auto...).