Reis naar en door de Verenigde Staten van Amerika – juli 2001

Zaterdag 14 juli - dag 1 Amsterdam - Los Angeles

Met de auto naar Lelystad, en verder met de trein (reistijd 1 uur) naar Schiphol. We moesten er minstens 2 uur voor vertrek zijn, er werd weer eens aan het spoor gewerkt dus gingen er minder treinen, we namen de trein van 7.39 en waren er ruim op tijd.

We vlogen van Amsterdam (vertrek 11.30 uur) naar Los Angeles met KLM, vlucht KL601. Na aankomst (plm. 13.45 uur) en de uiterst trage afhandeling door Amerikaanse immigratiedienst gingen we met de shuttle bus van Alamo, de autoverhuurder, de auto ophalen bij het verhuurstation in Inglewood. We hadden een LX dus 'minivan' gehuurd, het bleek een witte Dodge Caravan met kenteken 4RAJ875). Na het inladen van alle koffers, die we makkelijk kwijt konden, kwamen we na een korte rit aan bij het La Hacienda Hotel aan Sepulveda Boulevard, niet ver van Los Angeles Airport, Californië.

Zondag 15 juli - dag 2 Los Angeles - Santa Barbara - Santa Maria (315 km)

Een mooie rit langs de kust, met een tussenstop aan het strand bij Malibu bracht ons in Santa Barbara. In deze gezellige stad vonden we prachtige architectuur met veel Spaanse invloeden. We bezochten de Santa Barbara missiepost met de botanische tuinen en vertrokken vervolgens naar Santa Maria waar we overnachtten in het prachtige Historic Santa Maria Inn .

Maandag 16 / dinsdag 17 juli - dag 3-4 Santa Maria - Monterey - San Francisco (322 km)

We reden langs de prachtige kust naar Monterey. Hier zagen we Fishermans Wharf en Cannery Row, en brachten een bezoek aan het Monterey Bay Aquarium. Maar eerst maakten we een tocht over de fameuze 17 Miles Drive vanaf Carmel langs Pebble Beach, zie voor route en foto's hier. We kwamen door de drukte op de wegen door Silicon Valley laat aan in San Francisco, reden nog even de Bay Bridge per ongeluk op en keerden bij Treasure Island zodat we 'bovendeks' terugreden. We sliepen twee nachten in het Monarch Hotel, in het centrum maar slechts 2-sterren en heel lastig parkeren. Dat werd dus 'valet parking', niet alleen een dure grap maar je kunt je auto ook niet zomaar weer even gebruiken.

Woensdag 18 juli - dag 5 San Francisco - Yosemite -Fresno (498 km)

Na de Bay Area verlaten te hebben reden we door de dorre heuvels van Californië tot we in de buurt van Stockton de centrale vallei bereikten, met heel veel fruitboomgaarden. We reden via de SR 120 langs een uitloper van het stuwmeer New Don Pedro Reservoir. Het hoogtepunt vandaag was het bezoek aan Yosemite National Park. We kochten bij de ingang een National Parks Pass voor $ 50, waarmee we gratis alle volgende nationale parken in konden. Brand bleek veel schade aan het park te hebben aangericht, veel hellingen na de Big Oak Flat ingang waren kaal op een aantal troosteloze boomstaken na. Langs de 'village-loop' zagen we indrukwekkende rotsformaties en enkele watervallen. Een lange tocht naar het Glacier Point bleek de moeite waard: een prachtig uitzicht op de canyon met Yosemite Village en de omringende bergen, en de watervallen. Vlak voor de zuidelijke uitgang zagen we in Mariposa Grove de gigantische en oeroude sequoia bomen. Overnachten deden we in Fresno in het Best Western Village Inn, met gelukkig een mooi zwembad.

Best Western Village Inn - Fresno

Donderdag 19 juli - dag 6 Fresno - Las Vegas (645 km)

Via Bakersfield gingen we door de Mojave woestijn naar Las Vegas in Nevada. We brachten eerst nog even een bezoek aan de Hoover dam (45 km verderop). Lopend zijn we naar de Strip gegaan, vanaf Treasure Island richting het oude centrum; onder meer Circus Circus uitvoerig bekeken en een gokje gewaagd. Het  mooie uitzicht vanaf de Stratosphere Tower hebben we door tijdgebrek moeten missen. Doodmoe haalden we de auto op, en zijn vervolgens de rest van de Strip rijdend langs gegaan. Wat een gekte! Een compleet nagebouwd Venetië, Parijs, Londen, New York. Het nieuwe gebeuren langs de Strip heeft het oude centrum inmiddels volledig overschaduwd. We overnachtten in het Best Western Mardi Grass Inn

Mardi Grass Las Vegas

Vrijdag 20 juli - dag 7 Las Vegas - Zion -Bryce Canyon (455 km)

Via de Virgin  River kloof reisden we naar het Zion National Park in Utah, een diepe canyon met steile kliffen en rotsen. Met een shuttle bus reden we in anderhalf uur de scenic drive langs indrukwekkende rotsformaties met allerlei namen.

Vervolgens reden  we dwars door het park door naar Bryce Canyon, een nationaal park met typisch rozerood gekleurde rotsformaties bestaande uit een groot aantal rechtopstaande rotsen, hoodoo's geheten, die hun vorm door erosie hebben verkregen. Samen vormen ze het zogenaamde amfitheater. Zo'n tien kilometer vóór het park reden we door Red Canyon, ook prachtig en dieprood gekleurde rotsformaties. We overnachtten in de Bryce Valley Inn in het plaatsje Tropic, tien kilometer buiten het park. Een erg eenvoudig motel, met prehistorische kleuren TV. In de naastgelegen Hungry Coyote (foto rechts) kun je echter lekker eten.

Bryce Valley Inn in Tropic           De Hungry Coyote in Tropic

Zaterdag 21 juli - dag 8 Bryce Canyon - Salt Lake City (448 km)

's Morgens reden we weer langs Bryce Canyon, en keken nog even bij het Sunrise Point hoe de lichtinval een ander effect had op de kleuren van de rotsen dan de avond ervoor bij Sunset Point. De reis voert ons door een met struiken begroeid bergachtig landschap van Utah tot aan de interstate 15 naar het noorden. Links ligt een onafzienbare vlakte, rechts bergen die steeds hoger worden.

Bij Provo gingen we de Wasatch Mountains in richting de skigebieden bij o.a. Park City, waar in de winter van 2002 de Olympische Spelen plaatsvinden. Het gebied wordt veel voor (water)recreatie gebruikt: raften en kanoën op de rivier, speedboten op de twee stuwmeren.

Salt Lake City was ooit het eindpunt voor de Mormoonse kolonisten. We brachten een bezoek aan het Tempelplein met de beroemde Mormoonse Tempel. Overnachting was in het Quality Inn City Center, 8 blokken vanaf het centrum, met een mooi zwembad.

Zondag 22 juli - dag 9 Salt Lake City - Yellowstone (570 km)

Via een vulkaanachtig landschap met basalt en lava in Idaho reden we naar het dorp West Yellowstone in Montana bij de westelijke ingang van het fameuze Yellowstone National Park. Vervolgens gingen we op verkenning in het park door de zgn. noordelijke lus te rijden langs het geiserbassin bij Norris en de terrassen met warme bronnen van Mammoth Hot Springs. Timberline Café in West Yellowstone, MontanaDoor een prachtig open berglandschap bereikten we Canyon Village, waar we veel tijd besteedden aan de prachtige Upper en Lower Falls watervallen.

Het was al een uur of acht toen we weer in West Yellowstone terug waren, en aten in het restaurant op de foto hiernaast; het Timberline Café in de hoofdstraat. Prima salad bar, lekker gegeten!

We overnachtten in het Kelly Inn West Yellowstone, een mooi en gastvrij hotel net buiten het park (Montana!) met binnenzwembad.

Maandag 23 juli - dag 10 Yellowstone - Cody (200 km)

Een korte reis, dus was er nog veel tijd over om het park goed te bekijken. De zgn. Lower Loop werd gereden. We zagen de waterval in Firehole Canyon; het Lower, Midway en Upper Geyser Bassin en de warme bronnen rond Firehole Lake. The Old Faithfull geiser spoot weliswaar niet hoog maar wel mooi op tijd: slechts 5 minuten wachten. Via Yellowstone Lake reden we naar de Mud Volcano waar zomaar een bison op de parkeerplaats stond. We zagen veel wildlife, naast herten zowaar ook een bruine beer langs de kant van de weg. We verlieten het park via de oostelijke ingang, naar Wyoming.

We overnachtten in het wildwest stadje Cody in de Holiday Inn Buffalo Bill ViIlage. Dat wil zeggen: in de 'nostalgische' blokhutten bij het hotel, die van dezelfde eigenaar zijn.... Het interieur was wel modern, maar toch.

Dinsdag 24 juli - dag 11 Cody - Cheyenne (640 km)

De route naar Cheyenne voerde dwars door Wyoming door een landschap, waar de sfeer van het oude westen nog steeds voortleeft. Langs een 'gewone' en dus zeer eenzame weg reden we door de open vlakte en later de fraaie Wild River Canyon naar Thermopolis, waar we 's werelds grootste minerale heetwaterbronnen bezochten.

's Avonds bezochten we de Cheyenne Frontier Days met veel kraampjes van 'native americans' met zelfgemaakte sieraden, maar ook hoofdtooien, tomahawks en mocassins. Er stonden wigwams, maar ook compleet ingerichte 'chuckwagons', huifkarren van kolonisten, en een complete dorpsstraat uit het eind van de 19e eeuw als een tableau vivant. Er vonden optredens plaats van indiaanse dansgroepen.

We overnachtten in de Holiday Inn, best een mooi hotel, met binnenzwembad(je) maar heel slecht georganiseerd (afrader).

Woensdag 25 juli - dag 12 Cheyenne - Rocky Mountains - Denver (402 km)

Vandaag brachten we een bezoek aan het Rocky Mountain National Park in Colorado. Het park omvat hoge bergen rond een gletsjerdal met veel morene. Doordat de omringende vlaktes ook al hoog zijn (plm. 2000 meter) zijn de hoogteverschillen echter minder groot dan in bijvoorbeeld de Alpen, en door de hogere temperaturen is er nauwelijks 'eeuwige' sneeuw zoals men in de Oostenrijkse alpen wel ziet op de Grossglockner Hochstrasse.  Het hoogste punt van de Trail Ridge Road die door het hele park voert is het Alpine Visitor Center op 3595 meter hoogte bij de Fall River Pass. De flora wijkt niet veel af van die hoog in de Franse Alpen, in feite ziet men in het nationale park Massif des Ecrins en zeker in het regionale park Queyras meer en mooiere bloemen. Ook de fauna wijkt niet veel af: vooral marmotten, en hier uiteraard de onvermijdelijke squirls.

Mount EvansLangs de Timber Creek en de Colorado River in de Kawuneeche Valley, de afdaling naar de meren aan de zuidelijke ingang, zijn mooie picnicplekjes.

Bij Idaho Springs verlieten we de interstate 70 al weer om naar Mount Evans te gaan, op de kaart aangegeven als de hoogste weg in de VS. Het bleek een heel aardig 'national forest' te zijn, waar overigens wel $ 10 entree voor moest worden betaald. In ruil kregen we een heel ver uitzicht vanaf de kronkelige weg die zich rond Mount Evans naar bijna de top slingerde, een hoogte van ruim 4200 meter!

Zo hoog waren er weinig planten meer, maar toch genoeg om witte berggeiten te laten leven: we zagen direct langs de weg een geit met twee nakomelingen. Op de terugweg zagen we een groep grazende 'elk', een soort heel grote herten, cq eland. De weg 103 vanaf Echo Lake terug naar de I-70 was erg lang, eenzaam en kronkelig. Hoezo hoogseizoen?

Overnachting was in het Quality Inn & Suites in Denver, ook geen aanrader. Het bevindt zich in het noordoosten van de stad, aan de rand van een handelsgebied. Rijdend in de spits over de overvolle snelwegen I-25 en I-70 hadden we wel een mooie blik op de skyline van de binnenstad, met zijn wolkenkrabbers.

Donderdag 26 juli - dag 13 Denver - Silverton - Durango (556 km)

route Denver - Durango door de Rocky MountainsHet was een hele rit, door de Rocky Mountains, zie de routekaart hiernaast. Vandaag zouden we een indrukwekkende rit per stoomtrein over smalspoor hebben kunnen maken van Silverton naar Durango.

Het bleek dat we daar echt geen tijd voor hadden, want de lange tocht door de mooie Rocky Mountains, met enkele passen van ver over de 3000 meter, kostte veel tijd - evenals de vele wegwerkzaamheden waarvoor we soms een half uur stilstonden.....

We overnachtten in de Days Inn even buiten Durango op de weg naar Silverton: de stoomtrein liep er langs...

Vrijdag 27 juli - dag 14 Durango - Mesa Verde - Monument Valley - Page (505 km)

Het was maar een uur rijden naar het Mesa Verde National Park, waar we 's werelds grootste verzameling rotswoningen van de  Anasazi hebben gezien.

Dan verlaten we Colorado en trekken door Arizona. Na een lange rit door dor maar mooi gebied, via Bluff met zijn Twin Rocks en natuurlijk Monument Valley  met machtige rotsformaties in een uitgestrekte vallei, bereikten we Lake Powell, het leefgebied van Amerika's grootste indianenstam, de Navajo's.

We overnachtten in het Empire House in Page, een prima motel met warme betonnen veranda's en een mooi zwembad.

Zaterdag 28 juli - dag 15 Page - Grand Canyon (220 km)

Na het ontbijt (pancakes) gingen we even naar de Glen Canyondam en wierpen een blik over Lake Powell. Vervolgens vertrokken we naar één van 's werelds grootste natuurwonderen, het Grand Canyon National Park waar we de hele dag doorbrachten op allerlei uitzichtpunten langs de South Rim. 's Avonds bij zonsondergang gingen we nog even naar Yavapai Point. We overnachtten in de Holiday Inn Express  in Tusayan, enkele kilometers buiten het park. Helaas had het hotel geen zwembad. In de Canyon Star aan de overkant hadden ze een buffet, met levende indiaanse en western muziek.

Zondag 29 juli - dag 16 Grand Canyon - Scottsdale (bij Phoenix, 310 km)

Deze dag reden we via Flagstaff en Sedona door de prachtige Oak Creek Canyon, bekend om haar kleurrijke rode bergwanden. We zijn nog even bij het nationale monument Montezuma's Castle wezen kijken, maar na Mesa Verde stelde dat niet veel voor. Door de bossen van Camp Verde en Payson, en toen door een gebied vol enorme cactussen (vooral manshoge seguara's) naar het zuiden, richting Sunny Valley en Phoenix. Helaas spoot de fontein in Fountain Hills niet toen we er langs reden (schijnt tot 120 m hoog te kunnen). Overigens een onvoorstelbaar luxueus oord, cactustuinen met zeer groene gazons.We verbleven in Scottsdale in het luxueuze Mariott's Mountain Shadows hotel met een heerlijk en groot zwembad.

Maandag 30 juli / dinsdag 31 juli - dag 17-18 Scottsdale - Palm Springs - Los Angeles (560 km)

Via prachtig woestijngebied reden we naar en door het Joshua Tree National Park in Californië. Ongeveer een uur rijden vanaf het park bereikten we Palm Springs, woonplaats van de Amerikaanse jetset, met villa's omringd door heel veel palmen en prachtig groene gazons.

Aansluitend reisden we naar Los Angeles, waar we nog twee nachten verbleven in het fraaie Howard Johnson Plaza Wilshire Royal. Dat ligt enkele kilometers van 'down town LA', ook van Hollywood Boulevard en de strip op Sunset Boulevard.

's Avonds reden we de Mullholland Drive, een toeristische route uit 1920, om vanuit de heuvels de lichtjes van LA te zien liggen. De volgende dag deden we dat opnieuw, na een bezoekje aan het strand van Venice, om de woningen van de filmsterren in de Beverley Hills te kunnen zien, en het beeldmerk van Hollywood: de letters hoog op de heuvels.

Ook Universal City was de moeite waard. Verder de scenic route door de haven van Long Beach, waar ook sinds 1967 het nu als hotel ingerichte passagierschip Queen Mary ligt, en een mooie rit over het Forest Lawn Memorial Park in Glendale.

Woensdag 1 augustus - dag 19: Los Angeles – Amsterdam

De laatste ochtend voor vertrek nog even naar Mann's Chinese Theater op Holywood Boulevard, voor de handafdrukken van de sterren en de walk of fame. En passant maakten we nog het einde van een achtervolging en een arrestatie mee door de LAPD met zo'n 8 politieauto's met gillende sirenes, en getrokken pistolen. Dan de rit naar Alamo in Inglewood, het inleveren van de auto kostte 10 minuten. Met hun shuttlebus naar de luchthaven van Los Angeles en dan wachten op de terugvlucht naar Amsterdam met de KL602 (vertrek 15.55 uur).

Donderdagmorgen 2 augustus - dag 20 – Amsterdam - Vollenhove

‘s Ochtends om plm. 11.30 uur aankomst op Schiphol. Met de trein van 11.57 naar Lelystad, waar de auto stond. Rond 2 uur ’s middags waren we weer thuis.