5-10 - dag 16 - naar Malang (235 km)

Via een steile pas rijden we naar Madiun (51 km) om van daar uit door Oost-Java te rijden. Het eerste stuk is te steil voor de bus, dus doen we dat met een minibusje en stappen later over. We stijgen snel van 1118 meter tot 1876 meter, in een half uur. We vertrokken al weer om 7 uur, en hadden rond half tien een koffiestop. We stopten nergens om wat te bekijken - terwijl we onderweg allerlei houtsnijwerkbedrijfjes zagen -  tot we om 12 uur in een drukke stad langs de straat stopten om te lunchen. we hadden allerlei fruitkramen gezien, maar hier dus niet meer... en konden uiteindelijk in een winkel wat droge broodjes met chocola kopen, en wat drinken. Om half twee kwamen we bij een uitzichtpunt bij het Selorejomeer, een grote parkeerplaats met diverse restaurantjes en kramen. We durfden het eten hier niet aan, maar maakten wel foto's. Kennelijk was het ooit een geliefde toeristenplek, maar nu was het al behoorlijk in verval (gebouwd in 1962). Het water van het meer was overigens ver weg (het is een reservoir, en kennelijk vrijwel leeg toen wij er waren). Om half vier waren we bij Enny's Guesthouse in Malang waar we overnachtten. Klik hier voor de hele route.

We werden daar ontvangen door de 80-jarige Tante Enny, die goed Nederlands sprak, met koffie en gebak. Daarna installeerden we ons in de kamer en bewonderden de diverse vertrekken, heel verschillende kamers en naast de grote huiskamer nog een ruime lobby waar je prima kon internetten. er was ook een winkeltje en de uitgestalde 'kunst'werken kon je ook kopen. We kochten twee beeldjes die zeer voorzichtig werden ingepakt in krantenpapier.

De kamer was prima, met een goede airco, en er was een prima badkamer met uitstekende douchecabine. Onze kamer was aan de buitenkant, de buurman was een garage en dat bleek 's morgens wel lawaaiierig.

Het was al donker toen we met de bus naar het centrum van Malang gingen en parkeerden bij Toko Oen. Voor Nederlanders is het altijd leuk om in de bekende Toko Oen wat te drinken en de (vergane) glorie van Tempo Doeloe, de 'voorbije tijd'oftwel de koloniale tijd te ondergaan. Ďs Avonds is de alun-alun (centrale stadsplein) heel levendig met flanerende mensen en eetstalletjes. Na het (prima) eten gingen we nog even de stad in, maar helaas had niemand zin om op het centrale plein te gaan kijken - de ATM's en de warenhuizen trokken meer. we hebben dus uiteindelijk vrijwel niets van de stad gezien, behalve toen we er in kwamen rijden de universiteitsgebouwen.

Malang is gelegen in de provincie Oost-Java, ongeveer negentig kilometer ten zuiden van Soerabaja op het eiland Java, IndonesiŽ. Er wonen ongeveer een miljoen mensen. Het is een relatief koele stad, omdat het hoog gelegen is: 339 tot 662 meter boven zeeniveau. Malang ligt ingesloten tussen twee bergmassieven: in het westen het Kawi-Butakmassief en in het oosten het Tenggergebergte met de Bromo en de Semeru, de hoogste berg van Java. Malang is een belangrijk toeristencentrum, mede vanwege het prettige klimaat, de art-decobebouwing en vanwege zijn traditionele dansen zoals de Tari Topeng (dans met maskers), Jaran Pegon en Tari Beskalan. Malang heeft een oude geschiedenis als plaats in de oude koninkrijken Kanjuruhan en Singhasari. Vanaf 1614 lag het in het bekende koninkrijk Mataram. In 1879 werd de spoorlijn naar Malang geopend en werd het goed bereikbaar als recreatie-oord. Voor de oorlog was Malang (net als Bandung) een geliefd woonoord voor de (gepensioneerde) Nederlanders, vanwege het voor IndonesiŽ "frisse" klimaat. De opzet is die van een tuinstad (brede lanen met bomen en parken) sinds de jaren 1920-1940, die goed behouden is. Er staan veel gebouwen in art-decostijl.

De volgende dag vertrokken we om 8 uur naar de Bromovulkaan, met een 'overnachtingspakket' omdat de bus niet mee naar boven kon.