7 en 8-10 - dag 18-19 - Kalibaru (185 km)

Om 5 uur 's morgens was er heel wat verkeer rond het hotel. Veel mensen staan vroeg op om de zonsopgang op de Bromo mee te maken. Met jeeps kun je dan naar een spectaculair panoramapunt rijden. Het uitzicht op Bromo, Semeru en het Tenggergebergte hier is werkelijk adembenemend.  Maar de weg was afgesloten, dus kon je alleen naar een alternatief. Ik ging er om 5 uur uit, en zag op de punt direct achter het hotel tientallen jeeps geparkeerd. Ook daar had je een mooi uitzicht zoals we de vorige dag al hadden gezien. Bijzonder is dat er een dikke laag nevel in de krater hangt, boven de zandzee.

Na het ontbijt reden we om 8 uur met minibusjes de berg af. We daalden in ruim een half uur van 2230 meter naar 937 meter. Op een parkeerplaats, verstopt tussen diverse andere bussen, stond onze eigen bus met de overige bagage. We stapten snel over en reden na tot 90 meter gedaald te zijn door een laagvlakte naar het oosten. We maakten nog een stop bij een winkel om wat drinken en koekjes in te slaan, en na ťťn sanitaire stop gingen we vlak voor de plaats Jember lunchen in een groot en mooi restaurant. We maakten foto's van de vijvers vol goudvissen, een lekkernij in IndonesiŽ. We lunchten uitgebreid (een uur) en reden vervolgens via een bergpas (700 m) naar Kalibaru dat op 385 m hoogte ligt. Ons hotel bleek enkele kilometers buiten het plaatsje te liggen - een feit waar de hoteldirectie schaamteloos gebruik van maakte met relatief hoge prijzen voor eten en drinken. Het niveau lag tweemaal zo hoog als in vergelijkbare plaatsen.  We waren er al om drie uur, dus hadden voldoende tijd om van het zwembad gebruik te maken. Klik hier voor de volledige route.

De beschrijving van onze reisorganisatie was kul - want sloeg op het andere gelijknamige hotel in Kalibaru zelf, dat we de volgende dag per bus bezochten. Dat koloniale hotel ligt tussen kruidnagel- en koffieplantages, dat wil zeggen: hun eigen (kleine) plantages, meer tuinen. We hebben hier de volgende dag een paar uur onder leiding van een gids uit het hotel door de tuinen gewandeld en gezien hoe de verschillende gewassen verbouwd worden.

De accommodatie, hotel Margo Utomo II, had wel een mooie ligging en een heel mooie tuin, een prachtig zwembad met uitzicht op een stromend beekje onderaan de heuvel. Er was hier helaas geen wifi. Eten in het open restaurant tijdens een enorme regenbui was wel bijzonder.  Achter het centrale gebouw met lobby (heel groot) en restaurant (open naar de tuin, wat hoger gelegen) waren in de tuin parallelle paden met steeds dubbele cottages. Elk huisje had een ruime kamer, badkamer met grote douche en een eigen kleine veranda met tafeltje en twee stoeltjes. Prima om wat te lezen en te drinken.

zwarte peperHet zwembad was uitstekend, met mooi uitzicht op de heuvel aan de andere kant van de beek, mooie bloeiende planten rondom en een terras met ligstoelen. De bediening kwam hier desgewenst drankjes en hapjes brengen.

De tweede dag gingen we 's morgens met de bus naar Kalibaru om daar de hoeveelheid contant geld weer aan te vullen, te winkelen op de overdekte markt en voor een rondleiding op de boerderij rond het moederhotel Margo Utomo. Ze zijn daar grotendeels zelfverzorgend door een aantal koeien, van de melk waarvan men zuivelproducten maakt, en andere dieren. Er wordt vanille verbouwd, zwarte en witte peper, papaya's en zelfs koffie. De gids had alle geduld om de vragen van iedereen te beantwoorden - hoe dom ook. Hij liet veel vruchten zien en proeven. We verbleven zo'n anderhalf uur in de tuinen. Klik hier voor de route.

We wandelden op ons gemak terug naar de bus, een paar honderd meter verderop en kochten nog wat handdoeken omdat we toen pas begrepen dat die ook niet beschikbaar waren in het volgende 'hotel'. De bus stopte aan de rand van het dorp nog even bij een supermarkt voor het inslaan van drinken, waaronder wat blikjes bier voor op onze eigen veranda. Om half een waren we terug bij het hotel, voor de lunch. Het was nu beter weer dan de dag ervoor en hadden een heerlijke middag aan het zwembad.

De volgende etappe is naar Sukamade, de jungle in. We maakten weer een overnachtingspakket klaar, want het laatste stuk was weer met jeeps, en vervolgens een primitieve overnachting.