11 en 12-10 - dag 22-23 - Lovina op Bali (94 km)

We vertrokken om half tien met de bus. Per veerboot maakten we de overtocht naar het laatste eiland waar we tijdens deze reis zullen verblijven; Bali. Om 10 uur voer de veerboot weg en leek vlot op de overkant af te stevenen. Maar na een klein half uur lagen we een kwartier stil. Uiteindelijk  stapten we om 12 uur (inclusief een uur extra tijdverschil) van de boot. Na twintig minuten stopten we in het dorp bij de markt langs de straat om wat te eten te kopen. Na een half uur reden we verder, en kwamen rond half twee bij de aan de kust gelegen tempel Pura Pulaki. Het wemelde daar van de heilige - dus beschermde, en dus agressieve - apen, dus bleven velen in of bij de bus. De tempel zelf kon je weliswaar bezoeken maar leek niet bijster interessant.

We stopten verder nog bij een supermarkt om wat drinken in te slaan, en waren kort na drie uur bij het hotel. Klik hier voor de route.

Aan de Balinese noordkust waar het toerisme nog in opkomst is, verbleven we twee nachten in een comfortabel hotel. Ons hotel ligt pal aan het strand dat hier uit zwart lavazand bestaat. Het   Bali Taman Hotel, zie ook de beoordelingen bij Zoover heeft wifi, een zwembad en een leuk open restaurant - waar helaas wel twee katten rondliepen, niet fijn.  Aan de achterkant van het hotel, direct achter het zwembad, tref je op het strand diverse verkopers aan van T-shirts, souvenirs en ook masseuses en nagelverzorgsters. De rest van de middag brachten we door in en bij het zwembad. Een luxe omgeving, met zwemmersbar en handdoekenservice.

We besloten om mee te doen aan de dolfijnenexcursie, en bespraken daarvoor direct aan het strand een plek in een boot (traditionele Balinese boot, smal met twee drijvers er naast, er kunnen 4 mensen mee). De excursie startte 's morgens om 6 uur in de schemer. We voeren naar een plek in het midden van de baai, waar de schippers elkaar snel inseinen of en waar de eerste dolfijnen, op jacht naar sardientjes, gespot worden. De hele vloot probeerde de drie dolfijnen te volgen. We voeren er dicht bij en zagen de drie steeds kort wanneer ze na een paar minuten even opdoken. Na een uurtje hield de schipper het voor gezien maar leidde ons nog wel naar zijn favoriete plekje waar je vanuit de boot enkele meters lager het koraal kon zien liggen, met de vele gekleurde visjes die er omheen zwommen. Terug aan de kant gingen we eerst ontbijten. De rest van de dag brachten we door langs het zwembad. 's Avonds dronken we wat tijdens het 'happy hour' bij een Australisch barretje, een eindje verderop langs het strand.

De volgende bestemming is Munduk.