13-10 - dag 24 – Munduk (36 km)

Na twee dagen aan het zwembad was het weer tijd voor iets actiefs. We vertrokken om  half elf, en na een kort bezoek aan geldautomaat en supermarkt reden we in een goed uur naar Munduk. Klik hier voor de route. We waren om twaalf uur bij het resort. Hoog in de bergen, prachtig gelegen in de rijstvelden, verbleven we hier in een zeer bijzondere accommodatie, de Puri Lumbung Cottages.

De Puri Lumbung standaard cottages zijn renovaties van originele Balinese lumbung (rijstschuren). Alle twaalf originele huisjes hebben een slaapkamer met een aangrenzende balkon gemaakt van hardhout, gebouwd op palen. Airco is niet nodig vanwege de koele berglucht - het kan 's nachts juist koud zijn (één dekentje is dan krap). Een trap leidt naar een grote kleedkamer beneden en een aangrenzende badkamer met douche en warm water. De huisjes zijn omgeven door weelderige, tropische tuinen en vijvers. Enkele hebben uitzicht over de groene rijstvelden en vallei, en de omliggende vulkanische bergtoppen.

Inmiddels zijn er veel nieuwe cottages gebouwd, een stuk kleiner, wel veel hout maar niet in twee verdiepingen voor jouw alleen: je hebt er buren. De cottage die wij kregen was zo'n nieuwe, en voorzien van twee bouwvakkers die direct ernaast druk aan het bouwen waren aan een soort afdak. Daar gingen wij niet mee akkoord en kregen uiteindelijk een traditionele cottage, weliswaar ook met weinig uitzicht maar wel heel rustig gelegen. Het uitzicht was vooral op enkele vijvers.

Door deze perikelen waren we wat later bij de lunch, maar gelukkig was de bediening vlot en konden we gewoon meedoen met de geplande wandeling onder leiding van een lokale gids, die om twee uur begon. Het was een prachtige wandeling, waarvan ik helaas niet de complete route heb. Het was wel dalen en klimmen, soms over lastige paden maar prima te doen. Langs de kruidnageloogst - plukkers gaan via een ladder van één bamboestaak zo'n meter of 6 de boom in en plukken daar een hele zak vol kruidnagels. Langs bloeiende koffiestruiken (de bloemen ruiken heerlijk, maar niet naar koffie, eerder naar lavendel), zowel Robusta als Arabica - het verschil werd uitgelegd - en langs de rijstvelden, prachtig gelegen terrassen langs de berghelling. Tot slot een steile klim over een weggetje naar de hoofdweg en dan terug naar het resort waar we om kwart voor vijf aankwamen. Daar dronken we in de Sunset Bar - halverwege het resort - bij de ondergaande zon nog wat, en kregen er een heerlijk hapje bij.

's Avonds aten we in de tuin van het restaurant. Daarna volgden we in de 'Victoria Hall' een uitvoering van Balinese dansen door de kinderen uit het dorp, die hier driemaal per week voor repeteren.

De volgende dag reisden we door naar Ubud.