14 en 15-10 - dag 25-26 - Ubud (84 km)

We vertrokken om 8 uur. Dwars door de hooglanden van Bali - we stegen eerst van 823 meter tot 1400 aan toe - daalden we af naar Ubud. We stopten onderweg bij een uitzichtpunt tussen de twee meren Tamblingan en Buyan en bij een tempelcomplex, met o.a. de Ulan Danu tempel bij het Wadukmeer.

Verder hebben we de overdekte markt bezocht in Sukawati, waar de prijzen wat lager liggen dan in het uiterst toeristische Ubud.  Ook hier veel ambachtslieden langs de straat, zowel houtsnijders als schilders. Klik hier voor de route.

Om kwart voor een waren we bij het hotel, de Sagitarius Inn in de Monkey Forest Street, dus in een drukke straat met veel restaurantjes in de buurt.

Door een steegje naast een restaurant (hoorde bij het hotel) naar het langgerekte maar smalle 'resort' daarachter, met na het zwembad en de open ontbijtzaal een nieuw gedeelte met enkele appartementsgebouwen. In het eerste deel dubbele cottages.

In tegenstelling tot de beschrijving van de reisorganisatie was het hotel niet comfortabel en had zeker geen uitzicht, zeker niet op rijstvelden.

De eerste hut die ons was toebedeeld bleek later de oudste van het hotel en moest nog gerenoveerd worden. De wastafel was verstopt met wat later houtmolm bleek te zijn, de spiegellijst was volkomen verrot en viel uit elkaar. Het water liep uit de siphon gewoon op de vloer. Na veel zeuren konden we ruilen met de kamer van de gids, die was niet veel beter. er waren nog een paar kamers zonder airco, en omdat de reisorganisatie niet voor airco wenste te betalen kregen wij die...

Het was bloedheet, de ventilator kon weinig doen want de cottage (2 kamers) was omgeven door hoge beplanting.

Daarnaast werd hard gewerkt aan de riolering, waarbij waarschijnlijk iets fout gegaan is want de volgende dag stonk het verschrikkelijk - vermoedelijk rottende etensresten uit het restaurant daarnaast.

Overigens werd er ook druk aan het zwembad gewerkt - maar als je je daar niets van aantrok kon je er gewoon gebruik van maken (wel even aan de kant voor de hogedrukspuit voor het schoonmaken van de tegels).

Voor de lunch dachten we in het restaurant van het hotel te kunnen eten, maar de bestelde sandwiches kwamen niet: het brood was op.

Dan maar naar een ander restaurant, daar beviel het zo goed dat we er ook 's avonds hebben gegeten.

Beschrijving van de reisorganisatie: dit kunstenaarsdorp, gelegen tussen de groene sawa's, biedt genoeg vertier. Er zijn talloze winkels en galerieŽn om inkopen te doen. Bovendien zijn er musea die een mooie collectie moderne Indonesische schilderkunst bezitten.

De naam Ubud stamt af van het Balinese woord ubad (medicijn), een kruid met helende eigenschappen die langs de nabijgelegen rivier Oos groeit. Eigenlijk is de stad een verzameling van kleine dorpjes en Ubud heeft dat dorpsgevoel ondanks de ruim 60.000 inwoners nog steeds weten te behouden.

In Ubud ligt het heilige apenbos, Mandala Wisata Wanara Wana, waar je heerlijk kunt wandelen in de schaduw. Het bos is bevolkt door meer dan 150 grijze Balinese langstaart makaken. De apen zijn over het algemeen redelijk tam, en zolang jij rustig je eigen ding doet, zullen zij dat ook doen. Maar de gids waarschuwde ons er voor, en uiteindelijk was ik de enige die er ging kijken. Het was dichtbij het hotel en zo wel de moeite waard.

In het bos zijn een paar oude tempels, en een brug waar iedereen zich laat fotograferen. Er zijn drie veertiende eeuwse tempels, die je overigens niet kunt bezoeken.

De anderen gingen shoppen. Er moesten nog souvenirs worden ingeslagen, en horloges worden gekocht (neppers van Breitling). Dat lukte allemaal prima, met bemiddeling van de reisbegeleider.

We maakten de tweede dag een heel bijzondere fietstocht.  We werden om 8 uur met een minibusje naar de rand van de Batur-vulkaan gebracht, op een hoogte van 1286 meter.

Onderweg stopten we nog even voor een paar mooie foto's van rijstterrassen. Het uitzicht dat je hier 's morgens vroeg hebt op het kratermeer en Gunung Agung, Bali's hoogste berg, is fantastisch.

We kregen hier op een prachtig terras van hotel Lakeview koffie / thee en wat Balinese zoetigheden.

Daarna volgde de fietstocht bergafwaarts. We fietsten over kleine weggetjes en korte stukken over paden tussen de rijstvelden.

Bij deze perfect georganiseerde excursie zat verder een stop bij een fruitmarkt, en een bezoek aan een koffietuin, met proeverij van verschillende soorten koffie voordat we op de fiets stapten.

We daalden af van een hoogte van 836 meter tot aan 191 meter, moesten vaak bijremmen om niet te snel te gaan (25 - 39 km/uur).

Om elf uur maakten we een lange stop voor een bezoek aan een Balinese boerenfamilie, met twee gezinnen naast de (groot)ouders, allemaal lekker primitief met uiteraard een paar grote varkens.

Dan een stop bij een heel bijzondere oude boom en verderop bij het dorsen en wannen van de rijst, in het veld - waar iedereen ook even aan mee mocht doen.

Tot slot staken we nog een riviertje door, voor we om even na een uur de fiets weer inleverden. Met de minibusjes was het toen 20 minuten rijden naar een prachtig restaurant voor een uitgebreid lunchbuffet.  We bleven daar een uur, en waren om kwart voor drie terug bij het hotel.

klik hier voor de hele route van deze prachtige excursie.

De volgende dag gingen we naar Sanur aan de kust.